sväva iväg en stund

image1302
Jag ser ett scenario, med mig själv som huvudperson, i den perfekta klänningen, väskan och baskern på. En fotokloss rättar jag till i hallen, innan jag går ut och sedan låser jag dörren med nyckeln som sitter i nyckelringen med nostalgisk bild. Klänningen fladdrar till av vinddraget från fönstret som är öppet i trapphuset, en doft av syrener utifrån andas jag in. Allt är perfekt, inga bekymmer, ingen oro i mina tankar. Men i tankarnas värld är allt så tyst, lite för tyst och verklighetens alla ljud drar mig tillbaka igen. I min verkliga värld är inget perfekt, eller är det kanske det? Nej lite bättre kunde det allt vara men det är ju trots allt i det verkliga livet jag vill leva trots all oro och alla bekymmer...

Livet är som oftast inte perfekt, kanske är det bara menat så, ödets ironi och att livets lärdom går ut på att lära sig uppskatta det man har. De som har "allt", pengar, kärlek, friska barn, berömmelse mm verkar dock grubbla och ofta söka efter meningen med livet ändå. Jag skulle kunna fundera i all oändlighet men kommer ändå inte fram till något vettigt utan blir bara snurrig av alla tankar.

Som motvikt till allt "meningen-med-allt-tänkande" gör det mig gott att söka vackra ting, kläder och skor. Må tyckas ytligt av vissa men det bryr jag mig inte om. Tro mig jag har så mycket betungande att engagera mig i varje dag att jag utan problem tillstår att jag bryr mig om det vackra jag ser. I naturen, i köksfönstret, i affären och som här på nätet,  perfekta små ting som gör att jag svävar iväg en stund....
 
Kanske köper jag mig en fotokloss i verkliga livet, pillar lite på den och får en liten dos av den där känslan av det perfekta. Tingen saknar inte helt betydelse, de är dock inte alls det viktigaste och det är inte viktigt att äga dem alla. Men tankarna kring dem är till godo i alla fall för mig, ibland någon gång då och då.
Och vet ni man kan inte bara gräva ned sig i allt elände, då går man under, i alla fall jag...
  
Bild: Klänningen från Topshop är helt ljuvlig, lite 40-tal en underbar modell med intressant skärning i ryggen, fotoklossar från Granit, väska från Chanel, skor från Bianco, nyckelring från Cosas och virkad basker från nuknuk.

I verkligheten tänker jag "men vadå, hade jag mössa på men ingen jacka".
God morgon på er alla som orkat läsa ända hit:) 

Kommentarer
Postat av: Erica,

Mysig klänning :)

2008-02-27 @ 07:23:34
URL: http://donotpanic.blogg.se
Postat av: Mia dh

Erica: Ja den är alldeles underbar:)

2008-02-27 @ 07:37:10
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Anna funderar

Du är så skön, och beskriver så tydligt vad som rör sig även i mitt huvud. Ibloggen visar man upp den enkla sidan av saken, vem skulle orka läsa om det som tynger. Men självklart finns det där och som motvikt är det skönt att bara sväva iväg en stund. Och att dessutom ha förmågan att se det enklaste vackra, några vattendroppar på glaset, svanen som lyfter över vattnet...och kunna njuta av det, gör livet till en gåva oavsett hur hur det ser ut.

2008-02-27 @ 07:43:13
URL: http://enbrablandning.blogspot.com
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Den var otroligt snygg och bra beskrivet också! =)

Jag mår lite bättre i dag men bara lite!
Tack för alla uppmuntrande ord!
Kram Sus

2008-02-27 @ 08:47:27
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Det är väl det jobbiga i livet som gör att man värdesätter det som är bra! Hade solen alltid lyst hade vi inte uppskattat det.
Dessutom tror jag att alla har sin beskärda del av jobbigheter, fast det inte märks utåt. Och vet du vad, det kanske är ännu jobbigare att bära om man måste dälja det.
Snygg klänning förresten!
Ha en fin dag =)

2008-02-27 @ 09:28:41
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Anna

Väldigt bra beskrivet! Sådär tänker jag med, och visst ska man inte underskatta de små tingen som piggar upp en.

Enligt polisen är det ganska vanligt med kortbedrägeri, men ändå tänker man att det händer inte mig..vem skulle vilja ha mitt sketna studiemedel ungefär? Men tydligen. Det kan vara bankomater, kortapparater, pga internetbetalningar osv.

2008-02-27 @ 15:44:04
URL: http://skaninginorrland.blogg.se
Postat av: Nettan

Bra beskrivet av en fiktiv verklighet och det verkliga livet med alla dess nyanser och skiftningar!
Hoppas att du haft en trevlig onsdag?

2008-02-27 @ 16:19:28
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: anna

massa kram!!
jag läste allt och jag tyckte du skrivit bra och många bra poänger. kram

2008-02-27 @ 23:34:31
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Mia dh

Erica: Ja visst är den:)

Anna funderar: Exakt:)

Sus i dus: Så lite så, tack själv föresten:)

Åsa.S: Ja den är så snygg.

Anna: Mmmm jag vet och det är precis som du säger man tror aldrig att det ska hända en själv.

Nettan: Rätt OK

anna: Kram

2008-02-28 @ 08:40:33
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Ida

Gud vilken fin klänning! Måste bara säga att jag tycker du verkar var en så otroligt klok människa, hejja dig!! :)

2008-03-04 @ 22:29:36
URL: http://storasysteryster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0