Tillbaka i stan

Tillbaka till stan igen, middagar, surströmming, sena kvällspromenader och träffar med gamla och nýa vänner. Har umgåtts med lillebror, lilla mor, svärmor, kompisar, har färgat håret alldeles för mörkt och shoppat billiga ballerinas på HM som jag fått skoskav av. Snart är det dags att dra en sväng ut på landet igen till sonens "plastfarfar". I morgon är vi åter på plats i Umeå.
Vi har fortfarande sol här i Norrland.
Ha det gott, nu kommer svägerskan och hämtar mig...

Lycka

Sonen älskar att vara i mormors stuga, här gör man lite som man vill och första premiärfisketuren blev lyckad, 8 abborrar som enligt gossen själv bara blir större och större. Fiskarna röktes sedan om kvällen, mums...

Kalasmaten

Trots missödet med helgens festmat som rasade i golvet så lyckades det mesta räddas, mammas kalas blev en lyckad tillställning och maten god. På bordet samsades Oxfilé, chevrerullar, laxcheesecake, melonsallad, tomatfoccacia, fransk potatissallad, och västerbottensnurror. Självklart åkte partytältet upp eftersom det regnade hela dagen.

Snabbrapport igen

Surt humör går över snabbt tack och lov, jag mötte upp Mr Big igårkväll och vi hade en mycket trevlig afton tillsammans med släkt och gamla vänner från hemstaden.

Bilder från förra veckans semsterfirande: Denna är för väninnan Lärarinnan, känner du igen restaurangen? Sonen ska fota och jag pekar på vilken knapp och så liten gosse som är glad att kocken bjöd på glass.

Bild: Lugnt och skönt i mammis stuga och så tre nöjda gubbar som tillsammans byggt bästa grillen med inbyggd rök.

Bild: Ingen läbbig Fritzl källare, bara stugans matkällare fylld med proviant inför stundande 60-årskalas som dessvärre höll på att sluta med katastrof. När jag fixat allt krubb, ställt ned allt i källaren rasade och brakade hyllan sönder och all mat dundrade rakt ned i stengolvet. Det mesta gick tack och lov att rädda, en tårta fick kastas men goaste moster fixade snabbt en ny, tack moster...

Nu är det dags för en walk genom stan, underbar dag har vi haft med strålande sol, äntligen. I morgon gör jag ett nytt försök att "blogga ikapp".

Ha de.

Semesterrapport

Vi har kommit tillbaka från landet, stugan och mammas 60-års kalas. Allt har varit toppen (förutom vädret, men det talar vi inte om), skönt är det att vara tillbaka i stan (Umeå) igen även om jag denna afton lyckats med att ha blivit dumpad och snuvad på middagsdejten med min egen make.
Jag är fortfarande tjurig men osar väl kanske inte ättika fortfarande, jag gillar verkligen inte att bli snuvad på inplanerad middagsdejt, rutten skitstil säger jag bara, punkt slut. Jag och bästa sonen åkte i alla fall till mormor, lekte i parken och blev bjudna på middag där istället, vi hade en fin eftermiddag och kväll.
Nu vill självaste Mr Big att vi ska träffas upp, vi får väl se, har inte riktigt bestämt hur jag ska göra.

I morgon hur som haver blir det lunch på stan med lillebror och surströmming med svärmor till kvällen. Och så hade jag även tänkt bombardera bloggen med bilder från lantlivet i norr.

Ha det gott där ute...

Morning...

Godmorgon, igår hade jag hade min nya favoritskjorta på mig, verkligen ett kap om man gillar långskjortor, 249:- på HM.

Vi hälsade på morbror som var vid gott mod trots skadat ben, vi åt middag på restaurang och hade en toppendag trots skräpväder.
Idag ska vi handla mat inför helgen och i eftermiddag åker vi till släktingarna i Obbola och stannar där över natten (ni vet väl att vi kommer?). I morgon bär det iväg ut på landet igen, till mors underbara lilla stuga.

Ni har det väl bra ni också?

Bild: HM

Vi har det bara bra

Vi har det bra här på semestern i Norrland, vi tar det lugnt, vi snurrar runt hos släkt och vänner, vi mår fint, det regnar, idag jag har dessvärre shoppat lite mer än planerat och det är bara så skönt med semester.

Barndomsväninnan med familj i Norrmjöle har fått sig ett dygnsbesök av oss, sonens farmor har vi varit hos idag, nu är vi på Haga och hänger hos min rara mor. Nu väntar jag på att nagellacket ska torka och så ska det planeras inför festligheterna i helgen.
I morgon blir det hallonpaj hos min morbror om han inte brutit benet i bäverboet som han oturligt nog lyckades trampa genom denna helg.
Hoppas allt är bra med er alla cyberfriends?

Kram där ute...

Semester

Igår shoppade jag en till lila klänning, också den från Esprit, jag började packa och packade klart i morse. En mjuk kylbag fick fungera som beautybox, rätt så märkligt vad prylar jag anser mig behöva ta med, men det tar plats alla burkar och flaskor.
Jaja, nu har vi då äntligen semester, 4 veckor och vi drar en sväng till Norrland. Första stoppet blir Norrmjöle hos bästa barndomskompisen som nyss gifte sig, såååååå härligt. Grannarna vaktar bostaden och vi gör likaså när de åker iväg, bästa grannarna.
Så ja, mot E4:an.
På återseende...

Direkt från källan

Jag tycker inte att kranvattnet i Stockholm är vidare gott och har år ut och år in släpat hem bubbelvatten i flaskor. Nu är det slut med det i och med att vi blivit med Soda Stream (tack rara släktingarna), den används flitigt och jag är så duktig på att dricka ordentligt med vatten.
Nu kan jag bara inte begripa varför vi inte skaffat en sådan tidigare, konstigt.

Vi tycker olika

Snart är det semester, jag tycker att jag har mycket att göra idag, städa, handla sådant som saknas, packa och fixa det som måste vara klart innan vi beger oss iväg.
Mr Big förstår inte alls vad problemet är, packa gör han på 5 minuter och städa gjorde han alldeles själv för en vecka sedan.

Och så har vi den lille som passar på när mamman "sitter fast", denna gång var han snäll och kom tillbaka med papperet i alla fall, tackar, tackar.

Smarrigt

-Okej, nu har vi ett problem igen, du vet stora bekymmer.
(Jag)
-Neeeeeeeeeeej vad nu då? (Mr Big)
-Jo nu blir det räkor & Aioli idag igen. (Jag)

Jag har blivit smått besatt av räkor, aioli och vitlöksbröd med västerbottenost denna sommar, men mannen klagar inte så vi har hunnit med några sena middagsturer på balkongen med det på menyn.
Gott & enkelt men ikväll blir det stekt kyckling och nudlar...

Min skogarderob

Mina Louboutins, Gucci & Nine West skor trängs i samma hylla som budgetvarianter från Ellos, Skopunkten och HM. Dyrt är inte alltid bäst men skönast, mest användbara, hållbara och stadigast i klacken är dock de dyra.

-"Skor är en viktig del av livet"

Meddelade Läckberg på nyhetsmorgon denna förmiddag, klok kvinna det där som även berättade att hon har sparade minnen tillsammans med sina skor.
Så har även jag, "Loubotinsen" har varit med på många fina fester, bla VR Gala, diverse mingel, 30-årskalas, bröllopsdagsfest mm. Denna sommars partyklackar är de lila som har hunnit med att röja på Travparty, bröllopsfest och mer väntar. Kilklackarna är ett säkert kort om sommaren då det inte vankas för uppklätt, senast hängde de bruna med på Stampen i Gamla Stan.
Gucciskorna skulle jag kunna promenera en mil i minst, de är så sköna och jag minns speciellt en sommarkväll tillsammans med Lärarinnan på Mosebacke.

En viktig del av livet som sagt och jag tänker sluta ha dåligt samvete för den växande skogarderoben som mestadels består av skor med höga klackar.
Hemma har jag dock inga skor på utan är helst barfota.

Massor av lycka

Idag har vi gjort... Hmmm låt mig tänka, tja i princip ingenting av värde för andra, men alldeles underbart för oss, den lille och jag.

Vissa bara förstår, det är så självklart för en del. För andra måste man gång på gång förklara det så självklara. Med förvånad och bekymmersam min tittar de på mig, som om det jag förklarar inte vore sant.

Att jo det går alldeles utomordentligt fint att vara en lycklig människa trots att sonen har funktionshinder. Svaga ben och vinglig balans, träning, gåskenor, rullstol ute och rullator inne, vår vardag, vi har vant oss, ett annat sätt att leva. Det är vad det heter, ett funktionellt hinder, inte vidare praktiskt men absolut inget hinder för lyckan, jag lovar.
Han gör mig så lycklig denna underbara unge, jag älskar honom mer än livet självt.

Nu ska vi ut och promenera i skogen, det går det med...

Pannkakslunch

Sylt och yoghurt hade jag på
mina, vad har du på dina?

Vännerna

Jag är helt salig efter gårdagskvällen tillsammans med vännerna som jag inte sett på 6 år, så roligt, de var sig lika (förutom en massa skägg), samtalen flöt på precis som förr, de mår bra, är lyckliga och spelningen på Stampen gick strålande.
"Mr Ace" har kommit att bli en professionell musiker och jag som var med från början när han knagglade runt med sitt band här i Sverige är minst sagt grymt imponerad...

Jag och L. Lohan

Lillen har varit lite småhängig, feber och risig i kistan, men idag har han varit piggare och vi har varit utomhus, grävt en stad i sandlådan och efter en stunds grävande upptäckte jag till min förvåning att det bara var jag som skottade slott och tunnlar, så kan det gå när man vistats inomhus för länge.

Just nu sitter jag och spanar på mina
Lindsey Lohan-oranga ben, tackar för tipset svägerskan (jag köpte krämen som funkade så bra för dig) men jag har insett att min kropp icke är kompatibel med BUS-kräm, det stinker Brun Utan Sol oavsett vilken sort jag använder och färgen, tja kanske bättre än blålila, inte helt säker dock. Jaja nu ska jag duscha och försöka skrubba bort det värsta, ikväll ska vi återse våra gamla vänner som bor i USA, många år sedan vi sågs, ska bli både spännande och så roligt.

Sorry Brittan

Rent musikvalmässigt hade jag hellre gått och spanat på Brittan ikväll, men istället för det blir det Blues på Stampen eftersom en gammal kompis spelar där ikväll.
Jag erkänner att jag inte är något stort fan av bluesmusik men däremot ett stort fan av riktigt gamla goa vänner och det ska bli så kul att träffa "Ace" (jojo ett artistnamns har karlajäkeln visst lagt till med over there) och hans fru som är på ett kortare Sverigebesök.

Gissar att några av er som känner mig väl även känner igen mannen på bilden, här kan ni spana in mer och även lyssna mer på bandet.

Bröllopshelg i norr

Det var helt klart värt att sitta hela natten på buss till Norrland för att vara med på barndomsvännens fantastiskt fina bröllop denna helg. Bussresan var ingen höjdare, två Holmsundsoriginal höll låda hela natten och surrade om allt från semlor, choklad, färger på taxibilar mm, lite lyckades jag sova i alla fall.

Själva bröllopet ägde rum ute på landet, på brudparets enorma altan, solen kikade fram och i bakgrunden susade löven av vinden, otroligt vackert och det var helt omöjligt att låta bli att skvätta några lilleskutt-tårar. Bröllopsmiddag och fest skedde inne i Umeå på ett hotell. En mycket trevlig dag och kväll som för egen del avslutades med en nattdrink inne i stan tillsammans med lillsvågern och hans vänner.

Nu ska det tvättas och planeras inför nästa Norrlandstripp med hela familjen, det vankas semester och mors 60-års kalas. Som sagt bara trevligheter på G.

Gästerna skulle klä sig enligt önskad dresskod "sommar", jag trippade runt i mina 11 cm klackar, guldväskan, guldskärp, lite blingbling och lila klänning.

Mera festligheter

Igår åkte våra Norrlandsgäster hem, en vecka har känts som max 3 dagar och både jag och mannen hade gärna sett att de stannat några dagar till. Vi har haft sååå roligt och tusen tack bästa effektivaste svägerskan för all hjälp med förberedelserna inför festligheterna.

Idag ska jag packa min väska för ikväll sätter jag mig på bussen och drar själv till Norrland.
Bussfärd 65 mil om natten är ingen drömresa direkt men vad gör man när barndomsvännen ska gifta sig och mannen jobbar supersent och inget flyg går så jag hinner till bröllopet i tid. Hem åker jag flyg i alla fall, tack och lov.

Bara trevligheter som sagt, förra året gnällde jag över att det var snålt med festbjudningar och att inga vänner vill gifta sig så man kan gå på bröllop. Denna sommar får jag igen, nu är det andra bröllopsfesten denna sommar och festligheterna avlöser varandra.

Ha det gott så länge och så bjuder jag på lite partypix från Lördagens bröllopsdagsparty och så passar jag på att fråga gästerna om någon har ett foto på mig och mannen där jag ser hyffsat normal ut?...

Bilder: På några av mina vänner, Lärarinnan, Mr Silver, Tärnan, Ume O med blivande fru och så goaste lillsvågern, tack för att ni är så bäst...

Alla (nästan) var där...

Shit vilken lyckad fest i Lördags, nästan alla som var bjudna kom och vi hade sååååååå trevligt på vårt firande av den tionde bröllopsdagen. Vi minglade, käkade snittar, skålade bubblande dryck, åt buffé och pannacotta, stressade och
svettades en aning. Vi förnyade våra löften, jag kastade om brudbuketten, sköt iväg strumpebandet, mannen sjöng sin låt och kvällen avslutades vid bokat bord på Eken med dans och massa surr.

Hoppas alla festdeltagare är lika nöjda över kvällen som jag är, trist är dock att jag helt glömde att fånga bilder med min egen kamera, inte mycket att göra åt men bilder på morgongåva och en av presenterna bjuder jag på i alla fall.

Morgongåva, tack mannen

Jag brukar inte visa upp presenter som jag får av mina vänner i detta forum men har man tjatat i ett år eller två om Soloskålen och underbaraste vännerna ger oss den, då blir man bara så himla glad, tusen tack. Tackar för alla presenter men tackar mest för alla godingar som förgyllde vår dag, så underbart.

Nu är det dags för nya äventyr, hur i hela friden ska jag hinna med att sitta framför datorn, blir lite svårt tror jag, vi får se...

Djungelkoja och andra funderingar

Vi hIttade ingenting i Skräpholmens Centrum (Skärholmens) igår, skulle ha något som piffade upp mannens outfit till Lördagen, han har fått klädångest nu när min klänning är klar, vill inte se ut som en pajas bredvid mig säger han.
Till röriga köpcentrat åker jag inte igen, de får verkligen rycka upp sig där om de vill ha kunder kvar. Mannen stressar upp sig i onödan tycker jag, en ny snygg slips eller annat halstyg borde räcka finfint.
Sonen har namnsdag idag och vi ska köpa present så klart, han har varit  lite hängig, febrig, snuvig, ont i kindtanden som växer, trött och gnällig varpå jag är supernervös över att han ska bli sämre, oroar mig konstant och blir mest bara trött själv.
Annars ska det städas idag, tvättas, planeras inför fest, handlas och piffas inför att gästerna anländer, kommer att bli så trevligt att ha släktingarna här...

Näe, sitta här och babbla, till skott, piffa på var det, ni då? Hur är läget hos er?

Bild: På sonens favoritställe, här kan jag vara ifred säger han, inte så snyggt i vardagsrummet men Djungelkojan får stå kvar där ett tag till, tror faktiskt jag ska testa själv någon kväll, kanske det funkar även för mig, att få vara ifred en minut eller två...