varför inte dagis?

Mannen är själv på inskolningen på förskolan idag, han ville också vara med om detta minst sagt spännande ögonblick. Resten av inskolningen kommer jag att fixa, efter onsdag nästa vecka börjar allt på riktigt.
Alla familjemedelemmar är laddade inför detta, har svårt att somna om kvällen men vaknar ändå med ett strålande humör på morgonen.
Det är kul med dagis, dagis, dagis, dagis, dagis, dagis, dagis. Men jag kan inte förstå varför man inte får säga dagis, vilka är det egentligen som tar illa upp och varför?

Så glad så glad i diadem från Glitter som köptes i en fyndpåse för 25:-, fick bla flera diadem och hårband i påsen, perfekt när man inte ids fixa med barret.

Ha en gosig morron ni med.


Kommentarer
Postat av: Misen

Nej, jag vet inte... Får man inte? Dagis har ju positiv klang, åtminstone för mig... Hoppas det går bra på inskolningen på Förskolan då!

2008-08-21 @ 09:14:20
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Nettan

Va klart man får säga dagis, det säger mina barn! Jag däremot säger förskola men det beror på att jag gått delar av lärarutbildningen tillsammans med förskolelärare och gör det av hänsyn till personalen(och ja jag har inte blivit galen, jag läser fortfarande till sjuksköterska men har en lärarexamen i bagaget).



Många kramar och hoppas du hittar trevlig läsning!

2008-08-21 @ 09:58:42
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: Rebeccas.se

Jag håller med, är jättetöntigt. Förskola låter så strikt, dagis låter mycket mysigare. Alicia går hos dagmamma, och nu ska man ju säga familjedaghem.

2008-08-21 @ 10:10:26
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Agneta

Jag har hört några ungar som säger "föris" vilket ju är ännu fulare än "förskola" och låter nästan smått ekivokt (stavas det så?). Jag fortsätter envist kalla det dagis - dagisdagisdagis!

Vilken liten rebell jag är ;-)

2008-08-21 @ 10:26:23
URL: http://agnetahemma.webblogg.se/
Postat av: Jessica

Visst är det löjligt att man inte får säga dagis. Jag säger jämnt dagis och kommer fortsätta med det trots att jag får tillsägelser av Josephine ibland "det heter inte dagis mamma, det heter Förskolan" =)

Jättekul att det går så bra på inskolningen!!

Kram

2008-08-21 @ 11:11:01
Postat av: Biibii

Ja vi har då minnsan ställt Elicia i kö till DAGIS men funderar på att ändra och ta DAGMAMMA som första val istället. Jag har alltid sagt dagis och dagmamma och kommer nog att fortsätta att säga det. Sen för övrigt så började jag förskolan då jag var 6 år men jag antar att det heter 6års nu för tiden. Detaljer detaljer huvudsaken att barnen har det bra, roligt och lärorikt under sin tid där. Bamsekramen B

2008-08-21 @ 12:28:38
URL: http://bumblebeezz.blogg.se/
Postat av: Zäta

Jag säger DAGIS! Barnen har alltid sagt DAGIS och DAGISfröknarna på vårt DAGIS säger DAGIS.

Förskola är lite för långt för en ett och ett halvt-åring att säga.

2008-08-21 @ 13:11:56
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Lärarinnan

Jaa... Det handlar kanske om att förtydliga att förskolan faktiskt har en egen läroplan (Lpfö) och för att boosta förskollärarnas utbildning, professionalitet och status? Förr var "dagis" mer av förvaring för barnen då föräldrarna arbetade, nu har förskolans personal fastställda mål att arbeta mot. Själva ordet dagis lär nog ta en bra stund att arbeta bort, det kanske tar ett par generationer till. Själv lämnar jag min son på dagis men arbetar på en förskola!

2008-08-21 @ 18:45:06
Postat av: mia dh

Alla: Ja men se där nu kan jag lugnt fortsätta med att säga dagis, skönt.



Lärarinnan: Hahahaha helt underbart, sista meningen. Jag har föresten skrutit om dig och dina insatser jobbmässigt inför min granne. Puss på dig du är ju för skön:)

2008-08-21 @ 21:41:33
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0