Hemligheten

Jag lovade ju att avslöja hemligheten...
Egentligen var det från början inte alls tänkt att jag skulle sy min väninnas brudklänning, jag skulle bara följa med som smakråd. Men efter att ha kikat runt på diverse bröllopsbutiker och efter att ha provat den ena marängen efter den andra i syntetmaterial kunde jag själv inte låta bli att erbjuda mina gamla kunskaper som skräddare.
Jag har känt min vän drygt i 17 år och bara visste vad hon var ute efter men det gick inte att hitta i butik. Vi köpte ett skissblock istället och så kom vi snabbt fram till den modell hon önskade.

En rak enkel modell med massor av detaljer, ojämna smala band på livet med "råa slarviga" kanter, knutna bak på ryggen. Tyget, naturmaterial i finaste sidendubbelcrépe, kan lova er att jag var grymt nervös när jag skulle klippa ut mönsterdelarna, hade blivit ett riktigt dyrt misstag om jag hade klippt fel.

Det gjorde jag dock inte utan allt flöt på riktigt smidigt även om jag var urless på alla 20-30 meter band som alla syddes på för hand.

Inget ryschpysch men en liten ranunkel (min väninnans favoritblomma) tillverkades även, varje blomblad fick fick kanter brända med tändare, den bruna färgen matchar brudens ögon och val av skor. Trots allt hantverk gick det oväntat snabbt att få klart klänningen och det har varit otroligt roligt att ha fått vara delaktig i planeringen av bästa vännernas bröllop.
Grattis igen kära vänner...


Kommentarer
Postat av: sweetmama

Men vilken fin klänning !!!!!!

Vilken talang och vad avundsjuk jag blir. Jag vill också kunna så där bra. Jag syr lite då och då men en bruklänning skulle jag inte våga ge mig på.

Och vad kul för din vännina med en klänning du sytt.

2009-12-14 @ 17:46:49
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Lärarinnan

Wow! Helt tagen och superimponerad är ju det enda man kan bli. Och vilken bra idé för ett bröllop, så himla roligt.



Tack för sylt, glögg och godis förresten. Tråkigt att inte jag var hemma, hade mer än gärna träffat er alla.

2009-12-14 @ 18:17:27
Postat av: Lärarinnan

Förresten, är det inte hemmafrun själv som står modell i klänningen på bilderna?

2009-12-14 @ 18:18:54
Postat av: vintageretroprinsessa

Me guuuud så kul :)

Duktig du är på att sy :)

Gillar modellen :)



ha det finast kram

2009-12-14 @ 19:49:44
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Stjärnantärnan

Du är så fantastiskt duktig!!

Kram

2009-12-14 @ 20:39:57
Postat av: Ka

fin blogg :)

2009-12-14 @ 21:27:24
URL: http://priiinah.blogg.se/
Postat av: Carina

Håller med övriga såklart!!! Vilen underbart fin klänning!!! Vilken talang du är

2009-12-14 @ 21:37:29
Postat av: Maja

Men ghaaaaaaa så fin! Sitter här med tappad haka just nu, grymt imponerad!

2009-12-14 @ 21:44:57
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

FANTASTISKT fin

2009-12-15 @ 08:54:18
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: mia

sweetmama: Ja hon är jätteglad över det:)



Lärarinnan: Ja visst är det fantastiskt roligt och nej det är absolut inte jag i klänningan utan en ovetandes blivande brud, kanske måste meddela henne om bloggen i alla fall;)



vintageretroprinsessa: Tackar och ha det finast du med.



Stjärnantärnan: Tack och kram tillbaka



Ka: Tackar:)



Carina: Tack söta du



Maja: Tack men som sagt jag är utbildad damskräddare sedan tidigare så det är inte så konstigt egentligen att jag fixar en sådan här grej:)



Att ha det gott: Tack:))











2009-12-15 @ 09:41:55
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: Zäta

Wow!



Och vad fint med ranunkeln också.

2009-12-16 @ 09:58:57
URL: http://blogg.zettervall.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0