"löööve dinner"

Det här blir ett långt inlägg om mat, men det blir så med trerätters... Det som är bra med detta recept är att det mesta går att förbereda innan och så är det inte alls avancerat men vansinnigt gott. Jag rekommenderar verkligen denna måltid. Perfekt till gäster eller som i vårt fall, en "försonings middag" för två och resultat gav det må jag säga, både det "ena" och "andra". Det "ena" var ett löfte från maken om att en svart ljuvlig sak med handtag som börjar på Di och slutar på or ska få flytta in i väskhyllan, vi får dock se när det blir men inte om 100 år i alla fall. Det "andra" kan ni ju gissa själva vad det handlar om för inte tänker jag redogöra sådant i detta forum....

Gratinerad Hummer med Västerbottenost och Oliver 2 port
125198-189
1 hummer
50-70 gr gröna pimento oliver
1/2 kruka basilika
1 dl lätt creme fraiche
1/2 vilök
1/2 dl riven västerbottenost

Hacka oliver och basilika. Blanda lätt crème fraiche med oliver, basilika, pressad vitlök och riven västerbotten. Dela hummern på längden. Ta bort magsäck och tarm, knäck klorna (jag tog en hammare och bankade sönder). Lägg dem på en långpanna. Sätt ugnen på grill. Bred blandningen på hummern. Gratinera dem mitt i ugnen i ca 8 minuter så att de får lite färg. Jag hittade hummerreceptet här, men kunde naturligtvis inte låta bli att ändra lite. Obs mitt recept är för 2 personer. Jag använde en fryst hummer som tinades, jag förberedde allt, lade dem klara i kylen i en form och plockade fram lagom tills det var dags att stoppa in i ugnen. Jag serverade även en liten avocado/tomatsallad till med en vinegrett av citronsaft, lite olivolja och örtsalt samt vitpeppar.

Hajmalfilé med knaperstekt bacon, rostade rödbetor, potatis och spenat
samt en chèvre ostkräm 2 port

125198-190
2 stora hajmalfiléer
1 pkt bacon
citron
salt/peppar
örtsalt
100 gr chèvreost
1/2 kruka basilika
1 dl creme fraiche
örtsalt
450 gr potatis
350 gr färska rödbetor
100 gr färsk spenat

Skala och tärna potatis och rödbetor, skölj spenat och låt rinna av. Lägg potatis och betor i oljad form, in i ugn på 200 gr i ca 30-40 minuter, känn efter när betorna är färdiga. Efter halva tiden ta ut form, salta och peppra, blanda med spenat och fortsatt steka i ugn.
Hacka och stek bacon riktigt knaprigt, lägg bacon på fat med papper på.
Röran: Hacka basilika, smula chèvreost (ta även bort kanter på osten innan), blanda allt i skål tillsammans med crème fraiche, smaka av med örtsalt och peppar.
Fisken:Salta och peppra fisken, stek hastigt i panna. Värm ev på baconet i mikro. Lägg upp potatisblandningen på tallrik, fisken ovanpå strö över bacon, toppa med en klick av röran och en citronklyfta. Fisken köpte jag fryst, påminner om torsk men fastare i köttet, godare tycker jag. Jag shoppade all mat på ett vanligt ICA kring en kostnad om 300:-, det är bra kurs tycker jag för en ganska så "flådig" middag

En perfekt Irish Coffee
125198-191
3 tsk farinsocker
6 cl whiskey (helst irländsk)
1,5-1,75 dl hett starkt kaffe
vispad grädde

Blanda Whiskey och farinsocker. Häll på kaffet och var snabb med grädden ovanpå (min pappa tycker detta är av största vikt så inte "pjosenten" försvinner) och strö över lite farinsocker. Serveras direkt. Jag är kinkig vad gäller denna typ av drink, ingen gör så god Irish Coffee som min pappa, men om jag får säga det själv så ligger jag inte så långt efter. Och spraygrädde är absolut förbjudet! Näe riktig vispgrädde ska det vara...

Kommentarer
Postat av: Vintage* Jessica

Åhhhh såg galat gott :)
är det du själv som gjort allt ..?
ser super lyxigt och gott ut :)

2007-01-24 @ 19:32:00
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Mia

vintage jessica: Det var galet gott... Å visst har jag gjort det själv, är inte alls så avancerat som det ser ut :)

2007-01-25 @ 13:46:46
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0