Ska barnen vara med?


Om inte så länge är det dags för morfars begravning, i vår släkt har alltid barnen oavsett ålder varit med på begravningar och vi har aldrig ens tänkt tanken att de inte ska följa med. Själv fick jag följa med mormor och morfar vid något tillfälle när jag själv var liten och minns inte det som något traumatiskt annat än att jag då tyckte att det var opassande att alla gamlingar skrattade och hade så roligt efteråt när det serverades kaffe.

För alla är det inte lika självklart att barn ska vara med på begravningar, vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: sweetmama

Är barnen riktigt små får man nog utgå från sig själv. Det kan ju vara så att man har fullt upp med sina egna känslor och då kanske det är lugnare med barnvakt.

Är barnen lite större tycker jag de kan få välja själva. Det är ju ändå en del av livet man måste lära sig hantera.

2010-01-06 @ 12:44:49
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: StjärnanTärnan

Åh det där är rätt svårt beslut! Jag tycker dock att det kan vara ett fint minne även för barnen. Framförallt om det är någon de kommer undra vart han/hon tagit vägen. Tror barnen förstår bättre och kan gå vidare om man får säga hej då. Dock tror jag det är väldigt viktigt att man förbereder barnet på vad en begravning är och vad som kommer hända. Tex att människor kommer gråta men att det är helt ok att man är ledsen. Så blir det inga obehagliga överraskningar. Kram

2010-01-06 @ 13:07:03
Postat av: HannahSthlm

Är så ledsen för din morfar vännen! Du anar inte..

När min älskade moster dog för två år sedan var alla barn i "släkten" med. Visst blev det aningen "krystat" efter när alla barn lekte och "de vuxna" skulle lyssna på tal och fick skratta ist för gråta..men med facit i hand...att stänga ute barnen från delar av livet gör dem inte en tjänst i längden. Både dop,bröllop och begravningar är delar av livet för alla,enligt mig. OCH..På min begravning får gärna "folk" skratta på begravningskaffet om de gråter i kyrkan..typ..



Jag hoppas hoppas vi kan ses snart..Jag hör av mig när jag KAN!



Tänker på ER alla! Kramar

2010-01-06 @ 13:30:01
URL: http://www.hannahsthlm.se
Postat av: Elisabeth

Ja du Mia, en svår fråga att knäcka. Mina barn har fått välja de gånger vi har gått på begravning, men då har de dock varit så pass stora att kunna ta ett sådant beslut (enligt min mening). Men om barnet är litet så blir det knivigare. Men att man som förälder utgår från vad man tycker är bäst för sitt/sina barn är väl att rekommendera. Hoppas allt är bra med er? Kram

2010-01-06 @ 16:39:31
URL: http://mammaamu.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har haft turen att inte behöva fatta nåt sånt beslut gällande mina barn...

Men jag miste min älskade farmor när jag var 11 och jag fick inte följa med på begravningen, och det gör mig ledsen än idag.....



Kram på dig

2010-01-06 @ 18:12:22
URL: http://ionlywish.blogg.se/
Postat av: Zäta

Självklart ska de vara med. Precis som det redan skrivits är det jätteviktigt att förklara allt som händer i kyrkan innan, så barnen vet.

För ett tag sedan gick barnens gammelfarmor bort. Jag tyckte verkligen att barnen skulle få vara med på begravningen eftersom de träffat henne när hon var i livet. Jag lät däremot makens föräldrar bestämma vilket eftersom begravningen var viktigare för dem. Det var ju barnens farfar som förlorat sin manmma och kände han att det skulle bli obekvämt att barnen var med så tyckte jag det var bättre att de var hemma.

Barnen "fick" vara med och jag är jätteglad för det. De hade mycket frågor både innan och efter, kring kistan, jordfärstningen, vad som händer med kroppen när man är död, vart man hamnar och så vidare. Man får försöka svara så gott man kan och vara ärlig med det man själv inte vet.

Vi förklarade för barnen att det var viktigt att de var tysta i kyrkan, för att inte störa de andra som sörjde. Jag tycker det är viktigt att man visar varandra respekt. Det är inte alla som tycker att barn hör hemma på en begravning. Mina barn är så pass stora att de kunde hålla sig stilla och tysta. Lilla Svalan missförstod dock varför vi skulle vara stilla, och trodde det var för att inte väcka liket, som annars skulle hoppa upp ur kistan och spöka för oss. Som tur var vädrade hon sina farhågor innan begravning, så att vi kunde ta ur henne villfarelsen.



Mitt svar är alltså JA - låt sonen vara med, om du inte vet med dig att någon annan i begravningsföljet tar illa upp. Om någon skulle göra det är det vikigt att förklara för den personen varför sonen är med.



Min svärmor sa de kloka orden inför gammelfarmors begravning att det är bra för barnen att vara med vid en begravning där de inte är likia känslomässigt engagerade, innan någon av deras mor- eller farföräldrar går bort eller någon annan som står närmare. På så sätt blir inte själva begravningen lika skrämmande den dagen det "kommer närmare". Det kan verka hemskt att skriva så sär, men det är livet, och jag tycker hon har rätt.

2010-01-07 @ 13:27:58
URL: http://blogg.zettervall.se
Postat av: Nina

Precis samma här, har alltid varit en självklarhet i vår familj. Beklagar din morfars bortgång.

Kramar.

2010-01-07 @ 17:47:59
URL: http://anina.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi hade med vår 2-åring nu när vi var på hans farfars begravning. Det gick jättebra ända till slutet då han började bråka och inte ville sitta still, men då smög jag bara diskret ut med honom.

Vet inte om folk tog illa vid sig, tor inte det, men det kan ju vara lite känsligt för en del kanske?

Men det känns ändå självklart att ha med dem tycker jag.

2010-01-07 @ 20:23:57
URL: http://blondinmammans.blogg.se/
Postat av: //Lena

Hej där, beklagar din morfars bortgång, han verkar ha varit en fantastisk människa.



Jag vill bara säga att jag tycker att din son ska få följa med. Det enda är att förklara vad som kommer hända under tiden ni är i kyrkan för barn har såklart många frågor. Det är som Zäta skriver att man får förklara så gott man kan och vara så ärlig man kan med det man inte vet. Jag har inga egna barn men var väldigt liten då min pappa gick bort. För det mesta är inte en begravning skrämmande utan den är vacker och fin.



2010-01-08 @ 19:32:41
Postat av: mia

sweetmama, Stjärnantärnan,

hannasthlm, Elisabeth

Anna, Zäta,

Nina, Malin & Lena:

Tack för era kommentarer, har läst dem alla och det verkar som om ni har samma syn på det hela som jag. Kram.

2010-01-08 @ 21:47:48
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Klart barnen ska få vara med. Dom är ju också en del av familjen. Dessutom kan de ta sorg bättre än oss vuxna. Barn är mer naturliga. Och barn brukar lätta upp stämningen något på begravningar.



Beklagar sorgen och mången kramar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0