hemmafruns höstpanna

125198-871
Igår lagade jag en riktig middag igen, första gången på ca 2 veckor så nu börjar det bli mer som vanligt här hemma. Det bjöds på en helgod "allt i ett gryta" med höstsmaker. Egentligen behövs ingen sås till eftersom alla grönsaker tillsammans med köttet efter 40 minuter i ugnen bjuder på en smakrik sky. Jag gjorde dock en kall yoghurtsås med vitlök till. Varianter på denna "panna" kan varieras i all oändlighet, man tager vad man haver helt enkelt...

1 hel Fläskfilé
1 rödlök
potatis
morötter
2 äpplen
kantareller
några vitlöksklyftor
olja
salt, peppar, paprikakrydda, favoritörtkryddor.
lite flytande honung, (finns inte flytande så fungerar det att köra vanlig i micron i några sekunder och ringla över)
lite balsamvinäger

Putsa filén, krydda (jag delade den i 4 delar, behövs ej) och lägg den i smord (matolja) form. Skiva potatis och morötter i stora bitar, klyfta äpple (behåll skalet på) och lök och lägg ned allt i formen tillsammans med köttet. Skala några vitlöksklyftor och lägg i dem hela, peta ned kantareller eller annan svamp. Ringla över lite honung och balsamvinäger samt lite olja (gärna olivolja), krydda med salt och örtkryddor. Jag använde min favoritkryddblandning men torkad timjan fungerar lika bra. 200° i ca 40 minuter, tills potatisen är färdig.

Hela familjen gillade denna middag, tror vi alla har saknat riktig hemlagad mat...

Kommentarer
Postat av: mezzie

Åh vad gott det låter.. Ska nog testast :-P
Fast får bli till helgne för nu blir det praktik heeela veckan, så man komem rävl vara halv död när man kommer hem(ska bli gott på ett sätt :-P)
Hoppas allt är bra med er?
Kramar!

2007-09-17 @ 18:11:30
Postat av: mia dh

mezzie: Ser inte så kul ut men det blir sp med grytor, i alla fall när jag ska till och fota. Men det är jättegott jag lovar:)

2007-09-18 @ 14:49:56
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0