Veganer, vegeterianer & andra köttfobianer = blunda

                    
Här har vi då förvisso ett långkok, men det sköter sig själv i ugnen (nästan) röra om någon gång då & då & ev fylla på vatten om det behövs. En rätt för köttälskaren, mustig gryta som smakar mycket, en måltid som kanske inte är den vackraste, men passar mycket bra till fest. Eftersom det tar ca 3 timmar i ugnen så kan det vara bra att laga denna mat en lördag eller söndag. Förra lördagen fick våra gäster denna måltid och dom backade på en portion till så det tolkar jag som ett bra betyg.

Försöker återge hur jag gjort och om nu någon finsk grytexpert skulle titta in så är receptet här inspirerad av Karelsk stek men gjord på mitt vis.

Karelsk Stek (6-8 personer) beroende på hur stor man är i maten, tycker dock att det garanterat räcker till 8 personer. Är det ett gäng skogshuggare kanske det inte räcker. Jag bukar i alla fall ta i ordentligt när jag lagar mat på detta vis och sedan fryser jag in i småportioner till min lilla son.
Tre sorters kött av får, fläsk, ox. Eftersom det skall lagas länge i ugn behövs inga "fina" delar. Jag brukar köpa det som är bra pris på eller vad som nu finns i butiken. Denna gång använde jag, lammrostbiff, skinkstek och högrev.

500 gr lammkött
500 gr fläskkött
500 gr oxkött
 2-3 gul lök
3-4 morötter
10 hela svartpepparkorn
4 lagerblad
Salt
Vatten

Slå på ugnen, 150 grader. Tärna köttet i 2-3 cm stora bitar, hacka lök, skiva morötter. Smörj en form/gryta och lägg i allt, tryck ned pepparkorn & lagerblad. Glöm inte att salta. Koka upp vatten och häll över precis så att det nästan täcker. Låt så i ugnen i minst 3 timmar, rör om då & då samt fyll på med mer vatten om det behövs. Smaka av, salta efter önskemål. Ett budgetvin (rött) "Santa Helena" passar otroligt bra till och "gifter" sig med smakerna i maten. Servera med en svampsås/stuvning och sallad.

Kommentarer
Postat av: Mira

Jösses vad gott det lät!!!!!
Blir till att göra någon dag!

Ha en trevlig dag!

2006-12-02 @ 12:10:41
URL: http://miranilsson.blogg.se
Postat av: Mia

Mira: En riktig favvo rätt hemma hos oss

2006-12-03 @ 15:35:34
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0