Laddat möte

Imorse var jag och maken med om ett minst sagt känsloladdat möte med lilla loppan i magen.
Är inne i halvtid nu, vecka 20 och det var dags för ett riktat ultraljud, på ett sådant tittar en specialläkare efter avvikelser. Vi har valt att göra detta riktade UL eftersom vår nu 7-årige son föddes med ett allvarligt funktionshinder, då visste vi inte om det innan förlossningen och födseln blev en minst sagt traumatisk, otäck och chockartad upplevelse.

I morse landade vi på SÖS, gick in i det mörklagda ultraljudsrummet, talade med läkaren som hade en förtroendeingivande tysk brytning. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men när doktorn talade om att han såg käkbenet och tungan så tänkte jag att nej nu går det väl på tok, han ser verkligen allt, allt...
Del efter del på den lilla kroppen skannades av, hjärnhalvor, hjärtkammare, lungor, navelsträngsflöde osv. Jag försökte komma ihåg att andas, var så nervös och inte blev det mindre laddat när jag tittade på min fina man som konstant torkade tårar som rann.
Läkaren var lugn och metodisk, meddelade kort efter varje kroppsdel, "dett serr fiiint yyt". Avslutningsvis gjorde lilla loppan en tummen-upp-hälsning, doktorn skrattade och meddelade att allt verkligen såg bra ut. Självklart finns inga 100 procentiga garantier, men så gott det går, gott nog för oss. Vi är inte så lite lyckliga idag, nu ser vi framåt med glädje, "dett serr fiint yyt".
En livfull liten krabat är hon den lilla.

Kommentarer
Postat av: Biibii the svägerska

Ååå vad mysigt! Saknar er men snart så ses vi!

2012-07-12 @ 19:30:41
Postat av: Milla

Åh vilken go´känsla! Fantastiskt med ultraljud (säkert är de bättre än de jag gjorde för 20 år sen) så i allafall det mest basala kan säkras... Hoppas det känns riktigt bra nu! kram milla

2012-07-12 @ 21:52:22
URL: http://millaflower.blogspot.com
Postat av: Carina

Åh vad skönt att allt ser bra ut med er lilla tjej!!! Hoppas ni kan slappna av nu och må bra och njuta av tiden med magen som är kvar!!! Kram på hela familjen och Grattis igen från oss!

2012-07-12 @ 22:37:30
Postat av: Anna - Mamma till Emilia med albinism

Så härligt och så mysigt med en liten tjej =) Vad säger storebror? Är han stolt?

2012-07-13 @ 20:52:08
URL: http://www.annasdagar.se
Postat av: Carina

Underbart

2012-07-15 @ 09:58:25
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Lärarinnan

Åh, vad härligt! Mina ögon tåras också. Vilken lycka!

2012-07-30 @ 11:43:07
Postat av: Zäta

Fäller en liten glädjetår tillsammans med din man. Förstår att det var nervöst.
Minns som igår när jag bar lilla Svalan i magen och var i 9:de veckan. Plötsligt började jag blöda och fick snabbt komma in på ett ultraljud. Jag försökte ställa in mig på att livet i magen var dött och att jag skulle bli aborterad, för att inte bli för ledsen när jag väl fick beskedet. Och desto större var lättnaden när jag fick se det lilla hjärtat picka och se att allt var väl.

2012-09-13 @ 21:27:12
URL: http://blog.zettervall.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0