Hemmafruns potatiskaka

Vi hade middagsgäster för en vecka sedan, himla trevligt och min egen variant av denna Italienska potatiskaka blev en succe för både stora och små, den minsta mest kräsmagade fyraåringen ville till och med ha mer och det ska ni veta är nog det bästa betyg jag någonsin fått vad gäller matlagning.
Nu bjuder jag i alla fall er på min variant, vi vuxna åt oxfilé med körsbärssås till och de mindre ville hellre ha korv (de fick välja).
Vi var 4 vuxna och tre barn och det var på håret att det räckte...

10-12 stora potatisar
200 g västerbottenost
1 msk maizena
färsk timjan ca en tsk, basilika ca 1 msk, salt och peppar
lite smör till pajformen


Slå på ugnen, 185°, skala och riv potatis och lägg den i durkslag, salta lite.
Riv ost och blanda med kryddor och maizena i en skål. Pressa ur vätskan från potatisen och blanda därefter allt, tryck blandningen i smord pajform, lägg ett smörpapper tätt över potatisblandningen och lägg på en ugnsfast tyngd, låt den stå på under gräddning.
Grädda i ca en timma och låt vila i rumstemperatur ca en halvtimma efteråt.

Foto: Mitt eget så klart

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det såg ju jättegott ut! Måste testa den nån gång!

(Sparar i mappen "recept")

2009-08-21 @ 13:31:26
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Lärarinnan

Ja, verkligen en hit. Vår fyraåring tror sig inte gilla någonting. Inte ett endaste dugg. Potatiskakan fick tummen upp, vilket är ytterst ovanligt - betänk då även att potatiskakan inte alls liknar potatis i vare sig färg eller form!

2009-08-21 @ 18:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0