Super din unge ikväll

Jag var 14 år, Valborgskvällen hade planerats länge, vi i tjejgänget som alltid träffades varje helg skulle festa till ordentligt för första gången, nu jäklar skulle vi ha kul. Det doftade Studiolines hårgelé, Salomonryggsäckarna var proppade med sprit, öl och av någon konstig anledning Marinella (hua), spretlugg var poppis, vi hade ljusa jeans, Converse och randiga Ball-tröjor. Vi var spända och många skulle träffas i huset där inga vuxna var hemma.
Vi hade roligt, cyklade ned en sväng på stan och sedan tillbaka till villan där även äldre killar hade joinat festen och bjöd oss småbrudar på massor av dricka, fritt fram bara, skratt och glada rop, någon kräktes på toaletten och så kom samtalet till mig och i luren meddelade min styvpappa bestämt att jag skulle hem, på en gång.
Då fanns inte mobiltelefonerna i var mans hand men mina föräldrar hade ändå luskat reda på var jag befann mig, hade blandat in andra föräldrar och jag blev hemhämtad. "Mina galna" föräldrar förstörde nattens planer och jag tyckte att allt var sååååååååååååååå pinsamt.

Ikväll kommer massor av ungdomar att omhändertas för fylla, många föräldrar blundar för det faktum att kanske just deras unge dricker ikväll. Jag tycker att det är en trist trend som pågår bland många föräldrar, jag anser inte att det är samhällets (polisens/socialtjänstens/landstingets) uppgift att se efter barnen, det är föräldrarnas punkt slut.

De flesta tonåringar har mobil idag, det är mycket lättare att tala med dem och ta reda på var de är.
Idag är jag tacksam över att mina föräldrar tog sitt ansvar, tacksam för att de sedan inte gjorde sådan stor affär av det, skuldbelade mig inte men markerade att de brydde sig om mig, markerade att de ville veta vad jag gjorde och var jag var och att de kunde komma och hämta mig om jag pysslade med sådant som inte var OK...

Kommentarer
Postat av: HannahSthlm/Johanna Törnqvist

Gosh!



Det enda jag har oroat mig försenaste dagarna är Elliott's besvikelse över att middagen vi var bjudna på ikväll (med både en treåring och en bebis i huset som han avgudar att"ta hand om") blev avbokad.Deras treåring är otroligt infektionskänslig och har ätit pencillin i 14 dagar för lunginflammation och får under inga omständigheter umgås nära med förkylda individer,dit kan man räkna mig..och William. Så vi kan ju absolut inte riskera att smitta ner lilla treåringen,så vi var tvugna att tacka nej.

Elliott är den enda som är frisk som en nötkärna så han undrar såklart varför då inte han kan få gå? Snutte!



William ska dock på tonårsdisco och detta är kanske något jag egentligen borde oroa mg för mer..just idag..just på Valborg! Fy! Jag vill inte släppa ut honom..men samtidigt litar jag ju på honom men ändå..små barn,små problem(oftast) stora barn större problem..någonstans stämmer det nog generellt!

Jag kommer vara såå orolig ikväll.

Hade varit bättre att sitta där på middagen och oroa sig på något sätt med trevligt sällskap än att sitta hemma och äta pencillin och oroa sig..aja..vi får hoppas han sköter sig ikväll och att allt går bra,vad mer kan man göra?!.

Hmm..man kan ju faktiskt inte låsa in sin tonåring?!



Ska nu försöka boosta med hostmedicin,treo,espressoshot,vitamindryck,göra en hårinpackning och en makeup och iaf ta med Elliott på en liten brasa med ponnyriding i em/kvällsom kompensation för att han inte fick åka på middagen han såg fram emot!



Önskar dig och dina kära en fin valborg.

Kram Johanna.

2009-04-30 @ 10:56:56
URL: http://www.hannahsthlm.se
Postat av: mia

Hannah: Klart sonen ska gå på tonårsdisco, jag menar så klart inte att man ska låsa in tonåringar tills de är myndiga men det är så många föräldrar som inte ens vet var sina barn befinner sig en kväll som denna och det tycker jag är tråkigt.



Hoppas du känner dig piggare till kvällen, stora kramar och jag önskar dig en fin kväll trots hosta och snuva.

2009-04-30 @ 13:48:30
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: sweetmama

Ååååå vilket kanonbra inlägg.

SUPER !!!!



Borde spridas vidare med hopp om att föräldrar tar sitt ansvar om sina egna barn och sätter gränser.



Håller med dig helt och hållet.



Trevlig Valborg!

Själv ska jag ut och nattvandra och se efter andras ungar

2009-04-30 @ 15:30:45
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

Jag håller med i varenda ord

Har 4 barn Den yngste 15

Vår församling har ordnat tjejhelg utee på församlings gården just över valborg Det tycker jag var toppen

2009-04-30 @ 17:26:04
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: mia

sweetmama: Å du är en hjälte, eloge till dig, ha det toppen, kram.



att ha det gott: ja verkligen, ha en fin kväll, kram.

2009-04-30 @ 18:38:13
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: Milla

Det finns en massa och säga om Valborg och ungdomsfirande .... men med tanke på att det är föräldrar som köper ut till var 4:e ungdom i 9:an som dricker, så är det frågan om vem som har skygglappar på, när alla andras ungar dricker men inte ens egen ....

2009-05-01 @ 15:17:25
URL: http://millaflower.blogspot.com
Postat av: Jessica

du har sååå rätt. håller med dig helt och fullt. bävar för hur jag sitter och oroar mig om några år. dottern är 10 nu så det dröjer väl inte så länge till förmodar jag. huga...

2009-05-02 @ 12:42:10
URL: http://germanchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0