Mina Stockholmsfavoriter

Det är visst många som åker till huvudstaden denna helg. Jag passar på att bjuda på några av mina favoriter i Stockholm.
Det finns ju ett enormt utbud beroende på intressen och det finns ju hela böcker om staden, här kommer i alla fall en bråkdel av mina
favoritshoppingstråk och ställen.

Vilka är dina Stockholmsfavoriter?

Häng i solen:Strandbryggan, kan vara trångt med folk men får man en plats på bryggan är det riktigt nice. Picknick på Djurgården är aldrig fel och
varför inte lite häng efteråt i Trädgårdsbaren.
Shopping: 
Hamngatan, Norrmalmstorg & Birgerjarlsgatan har trevliga butiker/varuhus. NK, Zara, Massimo Dutti, Gucci, Nathalie Shuterman, Mrs H,
Laura Ashley, LV, Lexington mm. Storshoppar inte i de exklusivaste butikerna var och varannan dag men jag gillar att kika in och inspireras. 
Omkringring Östermalmstorg finns mysiga uteserveringar och Saluhallen är toppen, varför inte köpa godsaker till picknickkorgen där.

Drottninggatan är ett överskattat turiststråk enligt mig, butikerna längs gatan (speciellt mot Gamla stan) är rätt så trista men eftersom vi alla
ändå hamnar där så passa på att spana in, Åhléns City där de flesta märken går att finna, eller SOUK-Gallerian om man gillar tex Oasis kläder,
Top-shop, Bianco och Monki, PUB-gallerian är väldigt udda och jag brukar inte shoppa där men lite kul att spana in.
En snabbtitt i inredningbutiken Tiffany och varför inte passa på att bubbla bubbelbad på Centralbadet efter trötta fötter på stan.

Mat och barfavoriter: Vill man spana efter stekare och diverse kändisar får man kvällstid så klart hänga runt Stureplan.
Jag höll till där när jag var yngre men gillar södra sidan av stan bäst. Restaurangutbudet & krogutbudet är enormt, bara att hoppa av vid Slussen
gå upp till Götgatsbacken så finns där vägg i vägg krogar av alla de slag.
Några av mina favoriter är i alla fall 3 Indier, billig Indisk mat med en enorm meny. Kohphanjang, Thaimat, ingen kö, alla oavsett vem får snällt skriva
upp sig på listan och vänta i baren på att bord skall bli ledigt.
Gondolen har garanterat Stockholms trevligaste och roligaste barpersonal, serverar goda drinkar i fina västar, jag gillar grillbalkongen om sommaren.
Bästa utsikten tillsammans med drinken får man numera längst upp i gamla skatteskrapan. Uteserveringen på Medis gillar jag, speciellt att sitta i de vita
sofforna med "äggtält" över.

Så det får räcka och du Lärarinnan vi får titta tillbaka här när vi står blanka inför vad och var vi ska när vi beger oss ut på tu man hand...

Kommentarer
Postat av: fia

jag vet inte vad som är min favorit men jag gillar att strosa runt i gammla stan och skärgården . önskar dig en toppen helg med mycket sol och värme .

2009-04-24 @ 09:29:37
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Milla

Åh här har vi en äkta expert om vad man ska besöka i storstan. Min tonårsdotter har ju börjat växa ur Drottninggatans utbud, så shopping på annat håll är uppskattat. Söder hinner man ju oftast aldrig komma till om man är en dag i storstan, men om maken och jag ska ta en dag där allena i sommar ska vi nog fokusera på Söder tror jag bestämt. Vi har ju vuxit ifrån "stekarlivet" haha.

Ha en härlig dag!

2009-04-24 @ 09:38:26
URL: http://millaflower.blogspot.com
Postat av: sweetmama

Kanoners vilka bra tips!

Är ju också stockholmare men ibland är det nyttigt att vara lite turist och upptäcka nya saker ;o)

2009-04-24 @ 18:34:01
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Lärarinnan

Ooooh, jag blev väldigt inspirerad av denna Stockholmsbeskrivning. Vill åter igen sitta på Medis uteserveringar, kanske gå förbi Mosebacke och Gondolen... Eken då? Där hamnade vi ju ibland och Rival brukar ju inte vara helt fel heller (jo, ibland var det faktiskt fel).



Lite kulturella ska vi ju faktiskt vara också, vi ska ju gå på teater om två veckor - kuuuuuul!

2009-04-24 @ 19:16:12
Postat av: Mia

fia: Ja det är mysigt att promenera där, brukar passa på att ha kameran med, ha en fin dag.



Milla: Å det tycker jag absolut att ni ska göra, på söder finns massor av trevliga fik och småbutiker också.



sweetmama: Ja precis, finns så mkt man inte passar på att göra.



Lärarinnan: Ja det ska bli så trevligt. Kramis

2009-04-25 @ 09:18:36
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: Åsa.S

Nåja, jag varvade lite när jag var upp i helgen... lite av dina tips här, men också många "turistfällor"! ;) Eftersom ungarna var med tog vi ätandet på säkra kort; Bamboo och Jensen´s!

2009-04-26 @ 17:53:44
URL: http://glansigyta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0