jaha och hur var det här då?

Tack alla ni för era kommentarer det värmer mer  än ni tror ska ni veta. Sonen har fått förkylningsviruset RS, ett virus som kan drabba spädbarn väldigt hårt och så även som i vårt fall vår son som redan sedan tidigare har svårare än andra att andas.

Han är lite piggare i alla fall och det är bra, jättebra men han får dessvärre inte komma till någon av de två avdelningar som kan ge honom den vård han är i behov av. Ett friskt barn som får svårt att andas hamnar på en barnintensiv, vårt barn som är funktionshindrat och har andningssvårigheter sedan tidigare får inte komma till barnintensiven. Vi tycker att det är konstigt, läkarna tycker inte heller att det är bra men varför det är så svarar de inte på.  

Detta förfarande är lika overkligt varje gång det sker, tänk om mitt barn var äldre och förstod precis allt vi säger, tänk om detta fortsätter nästa gång vi behöver sjukvård, nästa och nästa. Då kommer min son lära sig att i Sverige är han som funktionshindrad inte lika mycket värd som andra friska barn. Hur ska jag kunna förklara det för honom.

Jag förstår att detta jag skriver om låter aningens otroligt och obegripligt. Längre fram kanske jag förklarar litet närmare om hur en dag kan se ut för oss på Sveriges mest kända barnsjukhus. Ett barnsjukhus som har en serie på TV där de gladeligen visar hur fint de vårdar alla barn. För oss är verkligheten inte som i serien, vårt barn drabbas hårt av sjukhusets organisering och sparkrav, barnsjukhuset ställer orimliga krav på oss som föräldrar och vi vårdar själva vårt barn i ett rum och ska känna oss stärkta av att som de säger, "ni har ju i alla fall nära till barnintensiven om det händer nåt". 

Tack Sverige, tack Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Näe jag är inte bitter, men jävligt förbannad och i morgon kommer jag att skriva ett brev till sjukhusledningen. Kanske förändrar det inte något men det har hjälpt oss tidigare så man vet aldrig.

Ha en trevlig fredag alla ni, jag hoppas sonen blir ännu piggare idag, tar på mig rustning och krigsmålning och beger mig ut i strid...

Kommentarer
Postat av: Samira - Tråkbloggen

Va fan är det för fasoner? Sånt där gör att det skär sig i mitt hjärta. Det är fel och skamligt att det sker i Sverige och speciellt att barn blir utsatta. Jag förstår helt enkelt inte att det får ske. Vi borde tillsammans, alla dina läsare, skriva och protestera mot det här.

Stor kram till er.

2008-02-08 @ 07:43:49
URL: http://samira.nu
Postat av: A

Det låter ju helt otroligt =O Er son verkar ju ha ännu mer behov av intensivvård än andra barn.. Fattar inget???? Kram...

2008-02-08 @ 07:59:06
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: Cin

Det gör ont i mig när jag läser ditt inlägg! Hoppas och tror att de kommer bättra sig så ALLA kan få den vård de förtjänar. Stå på dig och gå ut i kriget med stolt hållning och visa att du inte är rädd för deras fasoner och regler. Visa att ni är människor av samma rang som alla andra. Stick det under näsan på dem. Posta samma brev flera gånger i veckan till samma adress så de förstår. Tjata, gnata och kämpa på!!
Jag tänker på dig, din fine son och make. Stor uppmuntrande och stärkande kram från mig.

2008-02-08 @ 08:12:55
URL: http://cintankar.blogspot.com/
Postat av: helena

Helt otroligt, jag blir så förbannad!
Men jag läste någonstans om ett privat barnsjukhus som ska öppna på Östermalm tror jag, som säger sig vara bättre och ge bättre vård (vad de nu menar med det). Dock till en högre kostnad (såklart, de som har mer pengar än andra verkar vara mer värda..) Vet ej om detta är ett bra alternativ, men om nu den sjukvård vi lägger våra skattepengar på inte fungerar bättre så kanske detta kan vara något. Ska bli kul att se hur det blir.
Hursomhelst så hoppas jag att det går bra för er och att lille prinsen blir bättre snart! Kram!

2008-02-08 @ 08:47:22
URL: http://omhelenaochlitetill.blogg.se/
Postat av: Biibii

Skönt att lilleman är på bättringsvägen. Krama honom från mej och E.

2008-02-08 @ 08:57:52
Postat av: Nettan

Inte klokt att ett litet barn i behov av specialicerad vård inte får tillgång till det! RS är inte bra för barn som har problem med andningen och det ska man som vårdpersonal ta hänsyn till!

Kram och hoppas att ni snart får ordning på detta och att sonen din får rätt vård!

2008-02-08 @ 09:43:33
URL: http://www.reflektioner.org
Postat av: AnnaSv

Vad stark du är som orkar kämpa! Många, många styrkekramar till er och krya på sig-kramar till sonen!

//AnnaSv

2008-02-08 @ 10:05:52
URL: http://annasv.blogg.se
Postat av: Dee

Usch va jobbigt. Och jävla idioter till läkare! Hoppas han kryar på sig snabbt lilla killen. Kram

2008-02-08 @ 10:11:23
URL: http://deelight.blogg.se
Postat av: Mira

Nä.
Nu är det fan bra!
Underbart att höra av dig. Så orolig jag varit.
Återkommer senare!! Är sååååååååå jäkla förbannad på hur ni blir behandlade.

2008-02-08 @ 11:35:40
URL: http://husfrun.blogg.se
Postat av: Jessica

fy fan säger jag bara! att sånt ska få hända i ett land som sverige, det är inte klokt. ibland förundras man verkligen över att de inte tänker så långt näsan räcker, att de inte fattar att det sparas på fel ställe när det blir på barnens bekostnad. dessutom på barn som redan är tillräckligt straffade som det är. usch, man blir så förbannad när man läser vad du skriver. stå på dig och du gör verkligen rätt i att skriva till sjukhusledningen. man ska inte finna sig i allt. massor med styrkekramar till dig och din familj!

2008-02-08 @ 13:00:18
URL: http://germanchick.blogg.se
Postat av: Mira

Har försökt ringa dig! Hör av dig! Rätt viktigt!

Kramiz.

2008-02-08 @ 13:22:13
URL: http://husfrun.blogg.se
Postat av: hannahsthlm

Ja du..har sagt det förr och säger det igen..lille sonen ska vara glad att just du är hans mamma!
Styrka och Kramar tillönskar jag er! :-)

2008-02-08 @ 14:22:12
URL: http://hannahsthlm.blogg.se
Postat av: Anna funderar

Det låter ju helt galet. Hoppas att han piggar på sig snart, så att ni får komma hem. Bra att du använder din ilska till något konstruktivt, bara att få den ur sig är bra. Och rustning och krigsmålning kan också hjälpa. Massor av värme till dig och din familj!

2008-02-08 @ 16:15:58
URL: http://enbrablandning.blogspot.com
Postat av: Milla

Åh så tråkigt att höra. Ledsen för att det blitt RS, arg för att ni kommer i kläm på sjukhuset!! Sjukvården verkar ha världens sämsta organisation.
Man läser ju hur illa RS viruset tagit i år. Min son, född -93 fick det när han var 5 veckor. "Fel" år och "fel" årstid fick han det och jag förstod inte hur illa det
var når han satt i sin bilbarnstol och flämtade när vi åkte till barnkliniken. Vi var totalt inskrivna i 10 dar och var hemma de sista dagarna på permission dagtid men fick åka tillbaka på natten och inhalera. Det är ett lurigt virus som jag hoppas fler lär sig respektera att det kan vara farligt för små och känsliga barn. Jag hoppas så det går bra för er och att det får ta den tid det tar. Skänker er föräldrar all styrka!

2008-02-08 @ 16:50:25
URL: http://millaflower.blogspot.com
Postat av: cattis

men oj!
Vad är det som händer?
Låter ju otroligt besvärligt...
Tycker absolut du ska klaga till ledningen bums!
Vi blir alltid väl bemötta, men då vår lilla var nyfödd råkade jag i luven på en väldigt knepig sköterska som fick lämna sin anställning efter att flera patienter inlämnat klagomål.
Detta verkar ju nå högre upp än så...
Det är bara att stå på sig!
Skit att när man är som mest utsatt måste man vara som starkast och kämpa. Men så är det!
Jag stöttar er som föräldrar i tanken och önskar av hela mitt hjärta att det ska ordna sig för lilla sonen.

Kram
Cattis

2008-02-08 @ 18:32:31
URL: http://livetsomar.blogspot.com
Postat av: Lotta

Hua! man ska tydligen vara frisk och sk. normal i dagens sverige.
Om ni har ork kvar när denna pärs är över så tycker jag att även våran socialminister skulle få sig ett brev.
Kanske kanal4 skulle få ett litet samtal eller varför inte Robban Achberg, uppdrag granskning verkar inte vara rädda av sig.
Vi håller fortfarande tummar och tassar för att allt ska gå bra, stå på er annars gör någon annan det.

2008-02-08 @ 20:02:42
Postat av: Mia dh

Alla: Tack alla ni vi kommer att ta detta vidare, vi är rätt så insatta i vad och var problemet sitter. Media är inte riktigt vår önskan att behöva kontakta men om inget sker, om vi inga garantier får för att detta ej skall upprepas så kanske vi gör det (om någon finner det av intresse) som en sista utväg.

Ha det gott alla ni och vi mår alla mkt bättre nu

2008-02-08 @ 22:44:52
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Cim

Massa styrkekramar och pusar till er, var rädda om er.. Ja, det finns nog bara en väg att gå, upp till ledningen och framföra detta.... V8i är många på er sida, det har jag förstått!!!
Massor av kramar
Cim (bloggvän till Mira)

2008-02-10 @ 17:14:46
URL: http://www.nygiftafrun.blogg.se
Postat av: Ida

Usch, det där låter verkligen inte som något trevligt! Förstår inte riktigt hur man kan bemöta folk så där?! Får man fråga vad er son har för funktionshinder? Jag har en lillasyster som också har det, så jag känner mycket starkt när jag hör om orättvisa behandlingar. Även om jag tror att det nog är många som reagerar ganska så starkt! Stå på er. Hoppas allt löser sig.

2008-02-17 @ 11:23:51
URL: http://storasysteryster.blogg.se
Postat av: Mia dh

Ida: Här har jag skrivit litet om sonens funktionshinder och om varför jag inte vill utveckla det vidare.
http://desperatahemmafrun.blogg.se/1188254776_ett_lngt_inlgg_om_mig.html

Allt löste sig för denna gång och vi kom till slut till precis rätt avdelning. Jag håller dock på att formulera en skrivelse för att lyfta upp problemet vidare.

2008-02-17 @ 12:48:12
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Ida

Okej, nu förstår jag. Starkt av dig att berätta och väldigt, väldigt fint skrivet! Förstår också om du inte vill berätta om just vad det är för funktionshinder. Hoppas iaf att det går bättre för er såsmåningom med sjukvården. Förresten, jag tror att jag såg dig i Cosmopolitan. Söta ni är du och din man! Kramar till dig!

2008-02-17 @ 19:44:40
URL: http://storasysteryster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0