märkliga minnesprylar del 2

Mina muggar från mormor är ju en detalj i mitt hem som jag trivs med...
Jag har dessvärre svårt att göra mig av med saker och ting som jag förknippar med olika minnen... ofta får jag tvinga mig själv att kasta grejer (eller ge bort) så att bostaden inte skall komma att se ut som en lumpbod...

Hur som haver nu när min kära mor kom på besök så hade hon med sig ytterligare en pryl från mormor...
Ett gräsligt gammalt ljus, som endast har tändts en gång, jag gissar att ingen var närvarande utan att mormor tände ljuset bara för att se om det fungerade...
125198-158
Hon hade ett märkligt förhållande till ljus min mormor, dom fanns där i hemmet, tändes aldrig och många hängde likt vissna tulpaner i sina ljusstakar för att solens strålar varit allt för varma... Själv tycker jag att ljus är till för att användas och har dom blivit dammiga och fula så slänger jag dom och köper nya..

Det turkosa ljuset på bilden med de tre vise männen på klarade sig dock...Jag minns exakt var detta ljuset stod och vilka saker som stod bredvid... men jag kan inte påstå att jag hoppade av lycka när jag fick ljuset av min mamma...
För var ska jag ha det? Och vad ska jag ha det till? Jag kommer aldrig heller att kunna tända det där ljuset...
Och att slänga det är ju en alldeles omöjlig tanke, tänk ljuset har väl funnits sedan år "1424", tagits om hand och fått bästa platsen i mormors hem i alla år därerefter... Så inte kommer jag kunna lägga detta i sopkorgen...
Kanske slå in det i lite papper å lägga i en låda i förrådet... (tänk er att jag sitter ihopkrupen, kisar lite och låtsas som jag inte tänker den tanken på rikigt) men så kommer det nog att bli, i alla fall i en låda någonstans i lägenheten...

Har du någon pryl som du absolut inte kan göra dig av med?


Kommentarer
Postat av: Roomservice

Vilken kichig sak. Jag ficke n sockerskål efter min mormor. Jagtror inte alla ting ger en något värde - det är bättre att spra ett par saker - minnet lever i hjärtat.

2007-01-08 @ 14:29:25
URL: http://roomservice.blogg.se
Postat av: Mia

Roomservice: Så sant & håller med, men det är ändå svårt ibland, eländesljuset kommer att ligga i en låda tills vidare...

2007-01-08 @ 21:16:38
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: Johanna

Roligt, vi har också ett likadant ljus som jag inte vet när jag fick, det har legat i jullådan i ganska många år men nu har vi faktiskt börjat elda lite på det (stora tjejen tycker att det är väldigt fint). Om man ser ljuset som kitch så är det riktigt fint.

Fast jag förstår att du inte vill elda det. Jag har en otroligt massa saker som jag fått efter mormor & farmor och de går ju bara inte att slänga.

2007-01-08 @ 22:11:37
URL: http://fingerspitzengefuhl.blogspot.com/
Postat av: Mia

Johanna: TACK!!! Själklart är det ett juleljus, att jag inte tänkte på det tidigare... Julpynt har man ju i en låda största delen av året så... Nu behöver jag inte ha dåligt samvete alls över att mormors ljus magasineras... Tack, verkligen :)

2007-01-08 @ 23:45:43
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0